В Університеті «Україна» відбулася Міжнародна наукова конференція з проблем навчання і виховання людей з інвалідністю

19-20 листопада 2014 року, напередодні Міжнародного Дня інвалідів та 16-річчя з Дня заснування університету, в Університеті «Україна» відбулася ХIV Міжнародна науково-практична конференція «Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі у світлі реалізації Конвенції ООН про права інвалідів».


Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна» за участю та підтримки Комітету   Верховної  Ради  України у справах пенсіонерів,  ветеранів та інвалідів, Міністерства освіти і науки  України, Міністерства соціальної політики  України, Київської міської державної адміністрації, Інституту спеціальної педагогіки АПН України, Фонду соціального захисту інвалідів, ВГСПО «Національна асамблея інвалідів України», ВМГО студентів-інвалідів «Гаудеамус», Благодійного фонду «Добробут XXI століття» та Шведсько-Українського проекту «Співробітництво в галузі здорового способу життя в Україні» уже друге десятиліття ініціює інтеграцію зусиль учених, освітян, підприємців, промисловців і громадських діячів для обговорення та розв’язання широкого кола проблем навчання та виховання людей з особливими потребами.

У конференції 2014 року взяли участь 210 осіб з 22 міст України та 2 закордонних країн (США та Швеції). Вони представляли 21 навчальний заклад, 10 наукових установ та організацій, 5 громадських організацій інвалідів та фондів.

На пленарному засіданні виступили: Таланчук П.М., президент Університету «Україна», академік НАПН України, доктор технічних наук, професор; Олефір В.І., проректор з наукової роботи Університету «Україна», доктор юридичних наук, професор; Сушкевич В.М., голова ВГСПО «Національна Асамблея інвалідів України», народний депутат України, голова Комітету Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів; Ріяко Л.М., заступник директора Фонду соціального захисту інвалідів; Колупаєва А.А., заступник директора Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, професор; Лаял Кауффман, доктор філософії, професор вищої школи м. Канзас, США; Авраменко М.Л., директор Всеукраїнського центру професійної реабілітації інвалідів; Пилипенко Р.В., начальник відділу реабілітаційних послуг та зайнятості інвалідів Міністерства соціальної політики України; Ганацюк С.П., начальник відділу у справах інвалідів КМДА; Макаренко С.В., заступник головного лікаря КЗ «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради»; Кольченко К.О., радник президента Університету «Україна» з питань інклюзії, кандидат технічних наук, доцент.

Петро ТАЛАНЧУК у вітальному слові зазначив:

– Університет «Україна» продовжує наукову традицію  проведення  міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі у світлі реалізації  Конвенції ООН про права інвалідів» напередодні Міжнародного Дня інвалідів. Цього року ми проводимо її у дуже складний для нашої держави час, фактично в період війни на сході і півдні України.

Рік тому, коли ми з вами зустрічалися в нашому університеті на 13-тій конференції, ніхто навіть і думки не мав про можливість такої ситуації в Україні.

21 листопада 2014 р. виповнюється рік з початку тих буремних подій на Київському Майдані, які пробудили справжню національну гідність українського народу і бажання рухатися до Європейської спільноти. І це визнає весь цивілізований світ, окрім певної частини проросійськи налаштованих громадян. Учасниками Революції гідності були і наші працівники і студенти. Серед загиблих героїв Небесної Сотні – студенти Луцького інституту розвитку людини Університету «Україна» Василь Мойсей і Сергій Байдовський. Під час бойових дій у ході АТО загинули Антон Москаленко, студент спеціальності «Правознавство» Вінницького соціально-економічного інституту Університету «Україна» і  Максим Бендеров, студент 1 курсу спеціальності «Правознавство» Університету «Україна».

Вічна пам'ять полеглим героям за незалежність нашої України!..

У грудні поточного року минає 5 років з часу підписання Верховною Радою України Конвенції ООН про права інвалідів. Статистика безжально свідчить про збільшення чисельності людей з інвалідністю у світі, і в Україні, зокрема. Так, за даними Міністерства соціальної політики України станом на 1 січня 2013 р. чисельність людей з інвалідністю становила 2 млн. 788 тис. осіб, проти 2 млн. 673 тис. осіб у 2010 році. Така тенденція, на жаль, буде зберігатися, і це пов’язано з багатьма чинниками, зокрема і тими воєнними подіями, які продовжуються на сході і півдні України.

Держава і ми, освітяни,  повинні бути готові дати змогу отримати вищу освіту чи робітничу професію всім бажаючим учасникам бойових дій з інвалідністю.

У нас в Університеті «Україна» для цього створено належні умови. Упродовж 16-ти років діяльності  в нашому університеті реалізується Концепція інклюзивної освіти студентів з інвалідністю, послідовно впроваджується система супроводу їхнього навчання, яка покладена в основу сучасних педагогічних технологій інклюзивного навчання. Університет «Україна» брав участь у реалізації  низки Державних програм в частині організації інтегрованого навчання, виконанні Плану заходів Кабінету Міністрів України на 2009–2015 роки «Безбар’єрна Україна», Канадсько-Українського проекту «Інклюзивна освіта дітей з особливими потребами в Україні» тощо. Треба бути відвертим і сказати, що держава, на превеликий жаль, не приділяє цьому питанню належної уваги.

Упродовж  2013–2014 н. р. в Університеті «Україна» навчалося 998 студентів з інвалідністю, із них 616 у територіально відокремлених структурних підрозділах університету (ТВСП) і 382 особи у м. Києві. Серед них 561 студент денної і 437 студентів заочної форм навчання.

В університеті працює Центр інклюзивних технологій навчання, де діють три спеціалізовані підрозділи для роботи зі студентами з інвалідністю: відділ соціальної адаптації, відділ спеціальних технологій навчання та медичний пункт. У Центрі самостійної роботи студентів з особливими потребами встановлено  апаратурно-програмні комп’ютерні комплекси для забезпечення рівного доступу до навчання студентів з вадами слуху та мовлення.

Також функціонує медико-реабілітаційний центр, оснащений новітнім обладнанням, де студенти з інвалідністю можуть отримати реабілітаційні послуги.

У процесі навчання студентів з інвалідністю використовуються наступні спеціальні освітні технології: сурдопереклад, програми озвучення текстів, програми розвитку мовлення,  інтерактивні дошки, індивідуальна робота. Запроваджено сучасні методики психологічної, соціальної та фізичної реабілітації студентів з інвалідністю, зокрема: психологічне тестування, професійна орієнтація, психокорекція, індивідуальне та групове консультування, групові тренінги і психотерапія, фестивалі та конкурси наукових і творчих робіт  тощо.

Для усіх студентів університету  викладається  навчальний курс «Інвалідність та суспільство».

Наказом Міністерства освіти і науки України наш університет було визначено базовим  вищим навчальним закладом Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт із природничих, технічних та гуманітарних наук на 2012–2014 р.р. за напрямом «Актуальні проблеми  інклюзивної освіти». Упродовж  2012–2014 років в університеті було проведено три підсумкові науково-практичні конференції у рамках II туру зазначеного конкурсу,  у яких  взяли участь 57 студентів із 15 провідних ВНЗ України. Серед переможців та призерів  конкурсу були і студенти нашого університету.

Проводився Всеукраїнський експеримент Міністерства освіти і науки України щодо організації інтегрованого навчання осіб з особливими освітніми потребами у вищих навчальних закладах I–IV рівнів акредитації. Університет «Україна» є учасником цього експерименту серед 13 ВНЗ України. Нині на базі нашого університету відбудеться засідання Координаційної ради з організації зазначеного експерименту.

Багаторічним партнером університету є Національна асамблея інвалідів України (НАІУ), яка є ініціатором найважливіших пропозицій щодо формування державної політики стосовно людей з інвалідністю. Упродовж цих років Національна асамблея інвалідів України надає постійну підтримку та допомогу нашому університету та об’єднанню студентів-інвалідів «Гаудеамус». Ми щиро вдячні  Голові НАІУ Валерію Сушкевичу за плідну співпрацю та допомогу.

Катерина КОЛЬЧЕНКО у доповіді «Впровадження сучасних технологій інклюзивного навчання в контексті нового Закону України «Про вищу освіту» додала:

У новому Законі України «Про вищу освіту» з’явилося 18 пунктів, які стосуються навчання та роботи викладачів і студентів з інвалідністю. У той же час, до Закону не внесено низку пропозицій освітян, які суттєво впливали на підвищення якості освіти людей з інвалідністю та відповідали положенням Конвенції ООН про права інвалідів.

У Законі висуваються обов’язкові вимоги до ВНЗ, у яких навчаються студенти з інвалідністю, незалежно від їхньої форми власності,
але донині зберігається дискримінація недержавних ВНЗ, які першими розпочали запровадження інклюзивної освіти. Дискримінація стосується фінансування навчання студентів з інвалідністю, оплати проживання, надання їм стипендій, зокрема, стипендій Президента України для найталановитіших студентів. Через те студенти вищих навчальних закладів державної та недержавної форм власності, які мають інвалідність, знаходяться у нерівних умовах щодо фінансування їхнього навчання. А Університет «Україна», університет недержавної форми власності, започаткував  розбудову інклюзивного освітнього середовища ще до прийняття Конвенції ООН про права інвалідів і послідовно продовжує цей процес упродовж 16-ти років.

Звітуючи на конференції про розвиток інклюзивного середовища, варто зазначити, що тільки за останній навчальний рік (2013–2014) значно поліпшилася співпраця Центру інклюзивних технологій навчання зі студентами з інвалідністю стосовно запровадження сучасних технологій шляхом налагодження зворотнього зв’язку та оперативного реагування  на потреби студентів.

Оновлено програму курсів комп’ютерної грамотності для сліпих та слабозорих студентів. Програма дозволяє навчити людей зі слабким чи повністю відсутнім зором працювати з комп’ютером  та офісною технікою і використовувати всі необхідні програми та пристрої для навчання та роботи. На курсах студенти навчаються: знаходити необхідну інформацію в Інтернеті; користуватися всіма програмами WINDOWS OFFICE; сканувати, перетворювати у текстовий формат, озвучувати та друкувати необхідні навчальні матеріали.

Відкрито курси Android для сліпих і слабозорих студентів
на основі авторської програми викладача Університету «Україна» Костянтина Бруля. На курсах студенти навчаються використовувати пристрої на базі Android  для навчання та повсякденного життя, а саме: використовувати сучасні технології для прослуховування та запису лекцій на диктофон; отримувати та відтворювати текстові документи в аудіо форматі; завантажувати текстові документи на комп’ютер для подальшої роботи з ними; виходити в Інтернет і повноцінно працювати з його ресурсами;  планувати лекції чи весь робочий день за допомогою календаря; визначати місце свого знаходження; визначати номінал грошей шляхом фотографування та розпізнавання їх з використанням спеціальної програми.

За підтримки Фонду соціального захисту інвалідів України
отримано комп
’ютерну техніку з інстальованою програмою «Живий звук» для постановки або корекції вимови для глухих і слабочуючих студентів. Програма дозволяє самостійно або з викладачем відпрацьовувати правильність вимови та корегувати її. Програма використовується у базовій структурі, а також у трьох регіональних інститутах університету.

На прохання студентів озвучено всі ліфти в університеті. Це значно розширило мобільність і незалежність в орієнтуванні та пересуванні  студентів зі слабким або повністю відсутнім зором,  а також студентів на  візках.

Завдяки послідовній політиці керівництва університету, на платформі дистанційного навчання Moodle розміщено більшість навчальних курсів, що значно полегшує доступ студентів з інвалідністю до навчально-методичного забезпечення.

Широке запровадження у навчальний процес лекцій і практичних занять в режимі відеоконференцій дозволило студентам з інвалідністю взяти участь у міжнародних навчальних програмах, зокрема, з Шяуляйським університетом (Литва) з отриманням українського та європейського дипломів державного зразка.

Валерій СУШКЕВИЧ у своєму виступі побажав президенту і колективу Університету «Україна», які у такий складний час знайшли змогу провести чергову наукову конференцію з проблем освіти людей з інвалідністю, оптимізму, сподівань на гарні зміни й активної життєвої позиції. Валерій Михайлович зазначив, що під час нинішньої «коаліціади» серед новообраних депутатів Верховної Ради України звучать пропозиції щодо ліквідації Фонду соціального захисту інвалідів. Під час війни України з Росією, коли кількість інвалідів невпинно зростає, такі «перли» сприймаються щонайменше як непродумані. У Законі України «Про вищу освіту» вже зроблено крок уперед щодо освіти для інвалідів в руслі Конвенції ООН. І треба спільно, об’єднуючи зусилля, поетапно рухатися далі, бо проблем тільки додається: на часі підвищення якості освіти в цілому в Україні, для людей з інвалідністю зокрема; на часі реабілітація, створення належних умов для навчання воїнам, які в ході російсько-української війни набули інвалідності. В авангарді цього процесу має бути насамперед Університет «Україна»: тут за принципом універсального дизайну розбудовано три навчальні корпуси, тут за 16 років діяльності напрацьовано досвід з педагогічних технологій інклюзивного навчання, всебічного розвитку людини з інвалідністю.

Валерій Сушкевич побажав президентові Університету «Україна» і його колективу боротися за університет для інвалідів. Бо це вищий навчальний заклад, що несе в Україну освіту європейського зразка, освіту рівних можливостей.

Алла КОЛУПАЄВА наголосила на необхідності змінювати методологічні принципи навчання інвалідів, оскільки нозологічні підходи, на яких вибудовувався навчальний процес для школярів/студентів з інвалідністю, є застарілим. Але це дуже складний процес. Навіть, наприклад, змінити назву журналу «Дефектологія» на назву «Особлива дитина» вдалося з великими труднощами. У цій роботі треба спиратися насамперед на положення, прописані у Конвенції ООН про права інвалідів. Про те, що ця робота має бути інтенсифікована, говорить статистика: так, нині в Україні 140 000 осіб мають статус інваліда дитинства, але тільки 3% з них навчаються у ВНЗ. Суттєвою проблемою державного рівня є діагностика захворювань і надання статусу інвалідності особам, що потребують його. Так, наприклад, в Ізраїлі, 25% населення мають статус інвалідів, а в Індії – 3%. Зрозуміло, що визначальним чинником тут є підхід держави до діагностування й обліку осіб з інвалідністю. І Україні тут треба неухильно рухатися до європейських стандартів життя.

Алла Анатоліївна наголосила на важливості дидактичного принципу наступності між етапами навчання осіб з інвалідністю і передала Університету «Україна» розроблений фахівцями курикулум початкової освіти дітей з особливими потребами (формалізований пакет курсів і їх зміст, запропонований і затверджений навчальними інституціями, як необхідний для успішного виховання учнів), що складається з державних стандартів, коментарів до них і навчальної програми.

Лаял КАУФФМАН (США), який працює нині зі студентами з вадами слуху у Вінницькому соціально-економічному інституті Університету «Україна» за програмою наукових обмінів імені Фулбрайта, розповів про історію розвитку у США освіти рівних можливостей для людей з інвалідністю. Професор, зокрема, наголосив, що укладання індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю відбувається за обов’язкової участі батьків цієї дитини та самої дитини. І навчання дитини з особливими потребами відбувається в інклюзивному класі за співпраці двох фахівців: так званих загального педагога та спеціального педагога.

Світлана МАКАРЕНКО констатувала, що в роботі з людьми з інвалідністю в Україні ще дуже багато проблем: це і застаріле законодавство, на підставі якого працюють медико-соціальні експертні комісії; це і формальний характер індивідуальної програми реабілітації людини з інвалідністю, що укладається працівниками цієї комісії; це і недостатній рівень фахового забезпечення процесу (так, назріла потреба у фахівцеві/медсестрі із соціальної реабілітації на основі базової вищої освіти); це і необхідність психолого-педагогічного розвитку не тільки дітей з інвалідністю, а і їхніх батьків тощо.

Водночас, пані Світлана поділилася досвідом запровадження інклюзивного туризму як одного з видів соціальної реабілітації інвалідів.

У рамках конференції працювало 7 секцій: Інноваційні технології інклюзії людей з інвалідністю у навчально-виховний процес; Психолого-педагогічні основи професійного становлення та самореалізації молоді з інвалідністю; Медична, фізична, спортивна і професійна реабілітація людей з інвалідністю; Правові та організаційні засади навчання, виховання і працевлаштування людей з особливими потребами; Інноваційні технології продуктів дієтичного харчування спеціального призначення; Інформаційно-комунікаційні технології інклюзивного навчання; Наукові напрями дизайну безбар’єрного архітектурного середовища.

Під час конференції відбулися також майстер-класи і благодійна виставка-продаж кондитерських виробів студентів, випускників і викладачів кафедри технології харчування Університету «Україна»: «Придбай – допоможи бійцям АТО!»

За підсумками роботи конференції укладено Рекомендації:

Учасники ХІV міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі у світлі реалізації Конвенції ООН про права інвалідів» зазначають, що за час, що  минув від проведення ХIII міжнародної конференції, в Україні відбулися певні зміни щодо організації та впровадження  інклюзивного навчання.

Разом з тим, учасники Конференції зазначають, що в організації навчання,  виховання та працевлаштування людей з інвалідністю ще немало невирішених питань і проблем.

Потребує активізації координація діяльності законодавчих і виконавчих органів влади, закладів освіти всіх форм власності й громадських організацій для розроблення та прийняття нових законодавчих і нормативно-правових актів, що регулюють упровадження інклюзивної форми навчання та розбудову інтегрованого освітнього середовища. Залишаються нагальними проблеми працевлаштування людей з інвалідністю.

Незважаючи на провідну роль ВНЗ інтегрованого типу недержавної форми власності, яку вони відіграють щодо становлення та розвитку системи інклюзивного навчання в Україні, все ще зберігається дискримінація стосовно їхнього  фінансування з боку держави.

Як і раніше, є потреба у коригуванні рівня знань, які надають школярам з інвалідністю загальноосвітні і спеціалізовані навчальні заклади, для забезпечення їхнього успішного вступу та навчання у ВНЗ.

Недостатнім залишається забезпечення осіб з інвалідністю індивідуальними спеціалізованими технічними засобами навчання, що не дозволяє компенсувати сенсорні вади, які заважають таким школярам і студентам сприймати навчальний матеріал.

Талановиті студенти з інвалідністю, які бажають продовжити навчання та отримати диплом спеціаліста чи магістра, ще й досі мають проблеми з фінансуванням їхнього навчання. Також не вирішено питання щодо фінансування навчання в аспірантурі на контрактній основі талановитої молоді з інвалідністю.

Необхідно пришвидшити розроблення нормативів роботи викладачів, сурдоперекладачів, кураторів та інших фахівців, які працюють в інтегрованому освітньому середовищі вищих та середніх спеціальних навчальних закладів.

Виходячи з вище зазначеного,  учасники Конференції  вважають за необхідне звернутися з пропозиціями:

  1. 1. До Верховної Ради України:
  • внести зміни до законодавства України стосовно надання державного адресного фінансування навчання студентів з інвалідністю  для отримання вищої освіти незалежно від форми власності ВНЗ.
  1. 2. До Кабінету Міністрів України:
  • не допустити ліквідації Фонду соціального захисту інвалідів;
  • поновити посаду Уповноваженого з прав людей з інвалідністю;
  • розглянути питання щодо включення посад фахівців-реабілітологів до штатних розписів закладів охорони здоров’я.

3. До Міністерства соціальної політики України, Міністерства охорони здоров’я України:

  • удосконалити чинний перелік медичних протипоказань щодо вступу до ВНЗ студентів з інвалідністю;
  • зобов’язати установи Медико-соціальної експертизи надавати розгорнуті індивідуальні програми реабілітації на запити ВНЗ для забезпечення відповідного супроводу навчання таких студентів.
  • розробити гігієнічні норми для організації навчального процесу та вимоги до облаштування навчальних місць студентів з інвалідністю у ВНЗ;

3. До Міністерства фінансів України, Міністерства соціальної політики України:

  • вирішити питання про виділення коштів вищим навчальним закладам, незалежно від форми власності, для індивідуального технічного забезпечення навчання студентів із сенсорними вадами у відповідності до їхніх потреб;
  • передбачити фінансування проектів з освіти, соціальної адаптації, професійної та медичної реабілітації, працевлаштування людей з інвалідністю, підготовлених державними та недержавними навчальними закладами і громадськими організаціями.
  1. 4. До Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства фінансів України,  Міністерства освіти і науки України:
  • визначити перелік необхідних умов та джерел фінансування для реабілітації, навчання та перепідготовки поранених та постраждалих під час АТО.
  1. 5. До Міністерства освіти і науки України:
  • забезпечити рівні умови участі ВНЗ недержавної форми власності разом із державними ВНЗ у конкурсах на  отримання фінансування проектів з інклюзивної освіти;
  • розробити і затвердити систему заходів щодо підготовки та підвищення кваліфікації викладачів, які працюють в інтегрованих групах;
  • підтримувати інноваційні розробки в галузі розроблення теоретичних засад інклюзивної вищої освіти;
  • доповнити ліцензійні та акредитаційні вимоги МОН України переліком необхідних умов для забезпечення інклюзії студентів з інвалідністю в освітнє середовище вищої школи;
  • створити умови для отримання освіти та інформації за дистанційною формою навчання для людей з інвалідністю.
  1. 6. До Університету «Україна»:
  • провести до Міжнародного Дня інвалідів Всеукраїнський круглий стіл «Актуальні питання комплексної реабілітації осіб з інвалідністю у світлі подій на сході України» у місті  Черкаси (обласний госпіталь інвалідів війни);
  • підготувати пропозиції до Комплексної державної програми щодо забезпечення конституційного права на освіту для осіб з особливими освітніми потребами;
  • звернутися до Президента НАПН України академіка В.Г. Кременя і директора ДУ «ДержНДІ МСПІ МОЗ України» професора А.В. Іпатова щодо надання висновку науково-практичної доцільності розвитку інклюзивного туризму як виду реабілітації для активних людей з інвалідністю та його внесення як виду реабілітації до індивідуальної програми реабілітації;
  • створити робочу групу з представників Університету «Україна», Черкаського обласного центру МСЕ Черкаської обласної ради, Всеукраїнської громадської спілки «Науково-практичне об’єднання інклюзивного туризму» для розроблення Концепції створення Всеукраїнського Центру Інклюзивного Туризму в Черкаській області;
  • продовжити проведення щорічної Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі у світлі реалізації Конвенції ООН про права інвалідів»;
  • продовжити вивчення та адаптацію до вітчизняних умов кращого міжнародного досвіду організації системи освіти людей з інвалідністю.

Учасники ХIV Міжнародної конференції «Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами у світлі реалізації Конвенції ООН про права інвалідів» висловлюють упевненість у тому, що спільними зусиллями держави, суспільства, педагогічної та наукової громадськості буде зроблено все необхідне для забезпечення повноцінної інтеграції людей з інвалідністю у суспільство.

Ніна Головченко

Світлини ВікторіяХалаєвська

Фото:



Поділіться з друзями:   

Останні новини


Новини партнерів:

загрузка...
Loading...