ДонНУ завдяки впровадженню хмарних технологій вдалось зберегти свою інформаційну інфраструктуру

Конфлікт на сході України став причиною евакуації Донецького національного університету в місто Вінницю.


Держава і особисто Президент України опікуються подальшою долею вишу.  Зараз в університеті, який розташувався у колишніх корпусах Вінницького заводу «Кристал» та адмінбудівлі виробничого обєднання «Хімром», навчається 5781 студент: 4247 - за денною формою навчання, 1534 студенти, в тому числі 200 іноземців, навчаються заочно.

Про досвід університету в запровадженні комплексних ІТ-рішень,  базованих на технологіях корпорації Microsoft, нам розповів Ярослав Арчаков, директор навчально-практичного обчислювального центру ДонНУ.

- З чого почалась співпраця університету та компанії «Майкрософт Україна»? Хто був ініціатором цього в університеті?

- До 2011 року в нас була ситуація, типова для більшості університетів: не було єдиної ІТ служби,  процеси інформатизації в установі були  абсолютно децентралізовані. Факультети мали власні інформаційні ресурси на своєму окремому обладнанні та власних ІТ-фахівців. Компетенція фахівців була не достатня, тому про ефективність такої діяльності казати не доводилось. Ставши керівником інформаційного  центру ДонНУ в 2011 році, я підняв питання щодо необхідності централізації ІТ-служби в університеті.

Обсяг завдань, який стояв перед нами, був чималим. Першим з них була необхідність визначитись щодо технологій, які ми будемо використовувати для побудови єдиної інформаційної інфраструктури.

У 2011 році ми вирішили обрати постачальником потрібних нам технологічних рішень корпорацію Microsoft.

Активно співпрацювати з «Майкрософт Україна» ми почали у 2012 році. Треба зауважити, що перший крок до такої співпраці зробила сама компанія, коли її представники побачили результати, яких спромігся досягти  університет, самостійно впроваджуючи технології Microsoft.

- Які  напрямки співпраці з Microsoft на сьогодні є в університеті? Що у вас сьогодні  автоматизовано завдяки їх рішенням?

- Як і до евакуації у Вінницю, так і після неї університет максимально використовує технології корпорації Microsoft для автоматизації своєї діяльності.

Для комунікацій та сумісної роботи ми використовуємо Microsoft Exchange Online. Служба Exchange Online - це рішення для обміну повідомленнями з можливостями Microsoft Exchange Server у вигляді хмарної служби. Вона надає нашим користувачам доступ до електронної пошти, календаря, контактів і контролю виконання завдань через Інтернет. Для зв’язку та аудіо- і відео-конференцій ми використовуємо Lync Online (Skype for  Business) – хмарну інтерактивну службу, що забезпечує нам зв'язок практично незалежно від розташування наших користувачів. Служба Lync Online вирішує проблему зв’язку з нашими студентами, які за існуючих обставин навчаються дистанційно, забезпечуючи більш зручне і ефективне середовище взаємодії. Крім того, ця служба дає можливість нашим ІТ-фахівцям  керувати політиками та дозволами для кінцевих користувачів  при одночасному скороченні витрат на інфраструктуру.

Спільна робота з документами у нас відбувається завдяки SharePoint Online та OneDrive for Business. Всі корпоративні сайти університету розроблені і працюють на SharePoint 2013.

База наших користувачів знаходиться  у службі Active Directory на сервері в університеті. Звідти облікові записи синхронізуються з хмарним сервісом Office 365.

- Як відбувся перехід до хмарних сервісів? Яка робота передувала цьому?

- До переходу на хмарні технології нами було розгорнуто всі існуючі сервіси на власному обладнанні.  Було впроваджено Microsoft Exchange Server, SharePoint та Lync. В межах усього університету ці сервіси широко та повноцінно використовувались. Коли ці можливості стали доступні у Office 365, ми вирішили не витрачати кошти на утримання нашої серверної інфраструктури, а перенести ці сервіси у хмару. Для користувачів перехід відбувся прозоро, тобто вони як і раніше авторизувались в системі адресою своєї електронної пошти.

- Якісь складнощі виникали при міграції у хмару?

- Корпорація Microsoft пропонує ряд інструментів, які роблять цей процес зручним та прозорим для ІТ-служб установи. Звичайно, це потребувало певного часу, адже ми переносили у Office 365 декілька тисяч облікових записів.

- Яким чином сьогодні врегульовано питання з легалізацією ПЗ корпорації Microsoft?

- Наш університет вирішив це питання передплативши підписку Enrollment for Education Solution, яка була запропонована нам завдяки укладенню рамкової угоди між Міністерством освіти і науки України та компанією «Майкрософт Україна» у цьому році.

Перевагою підписки над придбанням постійних ліцензій є можливість використання сучасних версій програмного продукту без великих витрат одразу. Зараз практика переходу на модель підписки притаманна багатьом постачальникам програмного забезпечення. Такий варіант сьогодні не повинен дивувати користувачів цих сервісів та продуктів.

- Доступ до Microsoft Office 365 для вузів повністю безкоштовний?  Який функціонал пропонується платно?

- Усі служби, які доступні online користувачу в рамках облікового запису створеного від вищого навчального закладу, є безкоштовними. А ось встановлення додатків на пристрої користувачам доступні у платній версії.

- Як змінилась організація навчального процесу у зв’язку з впровадженням Office 365?  Які були етапи запровадження цього рішення?

- Впровадження таких рішень, зазвичай, розпочинається небайдужими до необхідності покращення навчального процесу викладачами, а вже потім до роботи підключаються всі інші. Велику роль при впровадженні нових рішень, а тим більше в масштабі всього університету, відіграє служба підтримки користувачів та їх навчання. Саме це нам і довелося робити для того щоб процес провадження проходив ефективно та не був надто тривалим.  Звичайно, не всі викладачі змогли працювати з програмними продуктами з тих чи інших причин, у першу чергу це вік. Але переважна їх більшість використовує можливості нашої існуючої ІТ-інфраструктури. Тут також чималу роль відіграє позиція керівництва та мотивація викладачів до цього. Викладачі мають  побачити переваги використання нових технологій, тобто зовсім не йдеться про якийсь адміністративний тиск на них.

Після переїзду університету до Вінниці викладачі, що вже використовували Office 365 для організації навчального процесу, одразу змогли поновити свою роботу, адже всі їх матеріали збереглись у хмарному середовищі. Ті, хто не користувався цими можливостями, змушені були змінити своє відношення до цього питання, адже частина наших студентів навчається дистанційно за існуючих нині обставин. На жаль, усі хто не продублював свої методичні напрацювання у службі зберігання файлів Microsoft OneDrive, у переважній більшості втратили свої дані.

Тепер ні в кого в університеті немає сумніву що перехід на використання хмарного сервісу Office 365 був вірним рішенням.

- Ви інтегрували систему дистанційної освіти, яка у вас працює на Moodle, із Office 365?

- Так, облікові записи наших користувачів зберігаються у службі каталогів Microsoft Active Directory на нашому університетському сервері. Цей акаунт користувач використовує для всіх інформаційних систем, у тому числі і у Moodle. Для цього в Moodle існує модуль, який дозволяє авторизувати користувача в системі через цей обліковий запис.

- Розкажіть, будь ласка, про досвід використання сервісу Microsoft Azure в університеті. Які сервіси Ви туди перенесли і як це відбувалось.

- Наша інформаційна інфраструктура початково була хмарно-орієнтованою, оскільки всі служби працювали у приватній хмарі на Microsoft Hyper-V Server  - безкоштовній операційній системі, яка виконує функцію серверу віртуалізації. Керування віртуальними машинами здійснювалось завдяки Microsoft System Center - пакету продуктів, призначених для моніторингу та управління корпоративним IT-середовищем, а також для створення, управління та моніторингу приватними і гібридними хмарними сервісами.

Саме запровадження такої платформи дозволило нам здійснити інтеграцію корпоративної інфраструктури і хмарних сервісів Windows Azure. Куди у подальшому наші віртуальні сервери і були перенесені.

Остаточно ми прийняли рішення про перенесення своїх віртуальних серверів у Windows Azure, коли зрозуміли, що конфлікт на Сході загрожує збереженню наших даних.

На той час у нашій приватній хмарі були віртуальні сервери, які забезпечували всі види нашої інформаційної діяльності: корпоративні сайти, бібліотечні системи, репозиторій, система керування навчальним процесом, система дистанційного навчання та багато іншого.

Міграцію цю ми здійснили при підтримці фахівців компанії «Майкрософт Україна».

- За збереження даних, які знаходяться у ваших віртуальних машинах, Ви не хвилюєтесь?

- Ні,  хмарна платформа Microsoft Azure автоматично реплікує наші дані для захисту від несподіваних збоїв обладнання. Корпорація Microsoft гарантує збереження 2-х копій наших даних в рамках одного дата-центру,  а функція гео-дублювання створює додаткову копію в сотнях кілометрів від початкового місця розташування для використання в разі аварійного відновлення і для більшої доступності.

Крім того, наш персонал має можливість створення резервних копій віртуальних машин за потребою, вони теж зберігаються у хмарі.

- У вас на сайті у переліку напрямів підготовки є: «комп’ютерні науки», «метрологія та інформаційно-вимірювальні технології», «безпека інформаційних і комунікаційних систем», «прикладна математика та інформатика». Ці студенти  вивчають технології корпорації Microsoft?  Чи не є доцільним використання можливостей підписки Microsoft IT Academy для їх підготовки?

- Ще у 2013 році університет мав підписку на Microsoft IT Academy. Проте та ситуація, що склалась на Сході країни, не дозволила нам реалізувати повноцінно цей проект.

Зараз у Вінниці є декілька викладачів, які використовують курси IT Academy для навчання студентів згаданих спеціальностей для вивчення мови програмування C# та роботи з базами даних MS SQL Server. У перспективі ми обов’язково плануємо розвивати цей напрямок роботи.

- Як можна оцінити економічний ефект від запровадження таких масштабних рішень? На чому саме економить університет використовуючи хмарні технології?

- Досягти якогось ефекту можна лише від системного керування ІТ в організації та відповідного інвестування у це. Результатом впровадження повинна стати не лише економія на ІТ-інфраструктурі, а підвищення результативності роботи установи. У виші таким результатом може були  збільшення набору абітурієнтів на навчання та покращення позицій вишу в освітніх рейтингах. Звичайно, більш раціональне використання коштів теж має місце.

- Держава виділила якесь фінансування для розвитку ІТ-інфраструктури у Вінниці?

- Держава зробила досить багато для відновлення роботи університету у Вінниці, але з цих коштів на закупку потрібного нам обладнання не пішло нічого, оскільки діє постанова Кабміну від 01.03.2014р. №65, яка забороняє придбання комп’ютерної техніки за бюджетні кошти.  Обладнання, яке ми використовуємо зараз, було придбано за благодійні внески приватних та юридичних осіб.

- Які  університет має подальші плани з розвитку сервісів та по співпраці з компанією «Майкрософт Україна»?

- Ми запроваджуємо систему телефонії на базі Lync (відтепер Skype for  Business). Тобто це буде наша корпоративна система зв’язку, що інтегрована з міськими номерами. Дзвінок на міський номер університету у Вінниці цією системою буде направлений на комп’ютер або на спеціальний телефон для Skype.

Університет незабаром отримає масштабну підтримку від Міжнародного фонду «Відродження». Частина з цих коштів піде на розбудову нашої ІТ-інфраструктури: сучасних комп’ютерних лабораторій та придбання серверного обладнання  для організації приватної хмари університету. Ця хмара потрібна нам для створення лабораторних середовищ на віртуальних машинах для підготовки студентів ІТ-профілю. Вона також буде реалізована на технологіях корпорації Microsoft.


Поділіться з друзями:   

Останні новини