Фізики з МДУ із зарубіжними колегами вперше описали фотоефект на атомному рівні

Міжнародна команда фізиків за участю теоретиків відділу електромагнітних процесів і взаємодій атомних ядер НДІ ядерної фізики Московського державного університету зуміла вперше за всю тривалу історію вивчення фотоефекту позбутися істотної перешкоди.

Це дуже ускладнювало його дослідження - ядерного магнітного моменту. Стаття про цю роботу опублікована в журналі Physical Review Letters .

Фотоефект - це випускання електронів речовиною під дією світла (і, взагалі кажучи, будь-якого електромагнітного випромінювання). За свій опис фотоефекту в 1905 році Альберт Ейнштейн отримав Нобелівську премію з фізики в 1921 році.

У ході роботи вчені розділяли мас-спектрометром ізотопи ксенону, кожен з них збуджувався синхротронним випромінюванням, одночасно розстрілюючи атоми лазерним пучком із змінною довжиною хвилі. Після цього всі вилітають електрони реєструвалися, будучи відсортованими по енергії і куту вильоту.

У результаті колектив авторів зміг уточнити попередні теоретичні моделі і описати власне атомний фотоефект.

Як повідомив один з авторів роботи Олексій Н. Грум - Гржимайло, це дослідження «відкриває дорогу цілому класу досліджень з «вимиканням» ядерного магнітного моменту і складних атомних процесів з селекцією ізотопів, які колись навіть не обговорювалися».