США: постійні контракти викладачів під загрозою

Чимало університетів, коледжів та шкіл у США надають представникам професорсько-викладацького складу постійні контракти, без права звільнення без серйозних причин.


Так, у Каліфорнії законодавство дозволяє викладачам, що пропрацювали випробувальний термін у 18 місяців, залишатися в штаті навчального закладу пожиттєво.

Два роки назад був поданий позов проти штату Каліфорнія від імені Беатріс Вергара і восьми інших каліфорнійських студентів про визнання цих правил такими, що суперечать Конституції. На думку позивачів, подібні гарантії не стимулюють розвиток вчителів та дозволяють некваліфікованим вчителям залишатися на своїх місцях.

Нещодавно Верховний суд Каліфорнії виніс рішення у справі Вергара проти штату Каліфорнія, згідно якого каліфорнійські закони про постійні контракти викладачів визнані неконституційними.

Профспілка освітян «Національна асоціація освіти» (НАО) різко розкритикувала це рішення Верховного суду Каліфорнії. Її членська організація, Асоціація вчителів Каліфорнії, пообіцяла подати апеляцію на це рішення від імені викладачів та студентів.

На думку Національної асоціації освіти, за цим позовом стоять корпорації, які лобіюють просування своєї програми приватизації навчальних закладів.
11 червня Президент НАО Денніс Ван Рокель разом з Жанною Аллен, почесним президентом і старшим науковим співробітником Центру з реформи освіти, виступив на телеканалі CNN і розповів про цей позов щодо постійних контрактів викладачів в Каліфорнії.

«Давайте скажемо чітко, – зазначив Ван Рокель. – Цей позов немає нічого спільного з намірами допомогти студентам, а є ще однією спробою мільйонерів і корпоративних інтересів підірвати статус професії вчителя і проштовхнути власний ідеологічний порядок денний щодо державних шкіл і студентів, з метою приватизації державної освіти». Ван Рокель додав, що це рішення «ускладнить залучення і утримання кваліфікованих викладачів та ігнорує всі дослідження, результати яких свідчать, що досвід є ключовим фактором для ефективного навчання».

Негативні наслідки
Позбавлення викладачів права на належний правовий захист не сприятиме навчальному процесу, а навпаки, ускладнить залучення й утримання найкращих і найяскравіших особистостей в учительській професії, яка й так втрачає до 50 відсотків нових вчителів протягом перших п'яти років роботи.

Ван Рокель також пояснив, що якби позивачі дійсно хотіли покращити становище студентів, замість атаки на права вчителів, вони могли б розглянути реальні проблеми державних шкіл Каліфорнії. Після 2008 року фінансування державних шкіл в Каліфорнії було скорочене майже на 14 відсотків, залишаючи вчителів без адекватних ресурсів в переповнених класах.

Декілька подібних справ
Ван Рокель зазначив, що Каліфорнія не є єдиним штатом, в якому в цьому році розглядалося питання постійних контрактів викладачів – але вона єдина, де було прийняте неправильне рішення. У травні у Північній Кароліні суддя відхилив спробу держави скасувати правові гарантії вчителів після того, як група вчителів, яких представляла Асоціація викладачів Північної Кароліни, подала позов проти відповідного закону штату, прийнятого наприкінці 2013 року.

Він нагадав, що жоден вчитель в Каліфорнії також не має пожиттєвої роботи. Будь-якого вчителя можна звільнити в перші два роки роботи протягом випробувального терміну взагалі без жодної причини. Проте, чинне законодавство дійсно гарантує, щоб вчителів, які пройшли випробувальний термін, не звільняли з несправедливих або довільних причин, і щоб звільнення з бюджетних міркувань відбувалися об'єктивно, без фаворитизму.

Національна асоціація освіти пообіцяла надавати незмінну підтримку Асоціації вчителів Каліфорнії під час апеляційного процесу. Ван Рокель заявив: «НАО продовжуватиме відстоювати права студентів і зосередиться на тих доведених факторах, які найбільш допомагають студентам, таких як підтримка нових вчителів, забезпечення постійного підвищення кваліфікації, гідна оплата праці вчителів, розробка надійних систем оцінки для вимірювання ефективності роботи викладачів».

Інтернаціонал Освіти: постійні контракти необхідні для якісного викладання і освіти
«Інтернаціонал повністю підтримує своїх американських колег в їхній боротьбі за забезпечення гідних умов праці», – заявив генеральний секретар Інтернаціоналу Освіти Фред ван Левен.

«Постійні контракти дозволяють вчителям зосередитися на наданні студентам якісної освіти, а не думати про те, де вони працюватимуть і викладатимуть завтра», – додав він. «Їх відміна відштовхує вчителів та ігнорує важливу роль якісного викладання у забезпеченні якісної освіти для майбутнього суспільства», – підкреслив генсек.

Міжнародний відділ ЦК Профспілки працівників освіти і науки України


Поділіться з друзями:   

Останні новини