ЄДІ для бакалаврів російських вишів стане державною катастрофою

Плани по введенню ЄДІ для бакалаврів викликали бурхливе обговорення в експертному середовищі і в середовищі громадської. Поки ніяких документів, що вводять такий іспит, немає, але в майбутньому він може з'явитися.


"Ми вважаємо, що, в принципі, якась зовнішня об'єктивна оцінка, не пов'язана з вузом, могла б бути дуже цікавою і корисною. Оцінка, яка давалася б зовнішнім замовником, роботодавцем, може бути набагато ефективніше", - вважає міністр освіти РФ Андрій Фурсенко . Думка президента Всеросійського фонду освіти, доктора педагогічних наук, академіка МАНПО і професора Сергія Комкова про ЄДІ для бакалаврів - для Накануне.RU.

Плани про введення так званого ЄДІ для бакалаврів - це аж ніяк не утопія. Оскільки, введення ЄДІ в середній школі вже фактично призвів до зниження рівня якості викладання в старших класах і вихолостив весь процес викладання, наступним етапом зі знищення системи освіти в Росії стало "реформування" вищої школи. Так званий ЄДІ (читай - тестовий іспит) після закінчення ВНЗ буде показувати лише рівень деяких навичок (в основному, чисто моторного характеру). Але не дасть відповіді на питання про те, чи готовий випускник до виконання своїх професійних функцій. Тому ми отримаємо величезну кількість випускників зі стобальною сертифікатами ЗНО, але нічого не вміють робити і ні на що нездатні. І це буде не просто обман. Це буде державна катастрофа.

Я не вважаю, що якісь підприємства можуть бути в принципі зацікавлені в такій формі "прийому на роботу". Для визначення можливості прийому того чи іншого випускника ВНЗ на конкретну роботу тестова форма оцінки їх знань не підходить. Тому що тести - це завжди елемент випадковості. А випадковість - штука небезпечна.

Неминуче ми зіткнемося зі зростанням корупції і шахрайства в ході впровадження таких тестів. Формалізований тестовий іспит - це завжди величезна поле для різного роду пройдисвітів. Які б бар'єри ні ставилися, вони обов'язково будуть переборні найбільш винахідливими шахраями. Але при цьому всі будуть думати, що ВНЗ готують фахівців. А реально працювати буде нікому.

Те, що нині існуюча система держіспитів у ВНЗ потребує реформування, незаперечно. Але це має робитися не так, як пропонує пан Фурсенко. Держіспит у ВНЗ повинен стати найважливішим рубіжним випробуванням, в якому повинні брати участь і випускники, і їх викладачі, і викладачі інших суміжних ВНЗ, і вчені, і практики. Це повинна бути серйозна захист випускниками теоретичних робіт (особливо в гуманітарній сфері) та виконання практичних завдань. Все це повинно проходити гласно, а не знеособлено, як припускає ЄДІ.

Що стосується працевлаштування студентів після ВУЗів, то, на жаль, ми не можемо повернутися до радянської системи госраспределенія фахівців, підготовлених для сфери виробництва. Тому що ми вже фактично не маємо держпідприємств в їх чистому вигляді. А ось у таких сферах, як медицина, культура, педагогіка і інші соціальні напрямки, це зробити цілком можливо.

Якщо держава буде повністю оплачувати навчання студентів за цими спеціальностями, воно має право буде поставити свої умови. Але робити це треба ще до вступу до вузу. І студент заздалегідь повинен знати, куди і на який термін він буде після ВУЗу спрямований на роботу.

Мені при цьому зовсім незрозуміло, який досвід переймають у випадку з впровадженням цього "другого ЄДІ". Наприклад, з Болонським процесом це жодною мірою не пов'язано. Такий дурості ніде в країнах Європи (і взагалі у світі) немає. Наші чиновники, як завжди, хочуть, щоб ми опинилися попереду планети всієї. Тільки не по розуму, а по безглуздим рішенням.

Сергій Комков,
президент Всеросійського фонду освіти,
доктор педагогічних наук,академік МАНПО, професор


Поділіться з друзями:   

Останні новини