Вчені знайшли спосіб як позбавити рослини від токсинів

В журналі Nature опублікована стаття групи голландських генетиків з Університету Копенгагена, що розробили нову технологію, названу "транспортна інженерія" і дозволяє позбуватися від небажаних субстанцій в їстівних частинах рослин.

Метод, за словами вчених, може бути використаний для різних рослин, однак увага дослідників була сконцентрована на ріпаку.

Ріпак - ця цінна і третя з поширення у світі олійна культура, яка володіє серйозним недоліком: містить так звані глюкозинолати, токсинів, які не дозволяють згодовувати її худобі, в першу чергу, свиням і курчатам, у великих кількостях. З цієї причини, зокрема, Північна Європа змушена імпортувати великі обсяги соєвої макухи на корм худобі.

Копенгагенської групі вдалося виявити два білки, які здійснюють транспорт глюкозинолатів в зерна рослини. Після цього вони створили генно-інженерний варіант крес-салату (спорідненої рапсу культури), позбавлений цих білків. Цей варіант, як виявилося, був повністю вільний від глюкозинолатів. За словами вчених, на створення цієї технології вони затратили більше 16 років.

Технологія "транспортної інженерії" виявилася настільки багатообіцяючою, що їй вже зацікавилася одна з найбільших компаній, що займається біотехнологією рослин, - Bayer CropScience. Зараз її представники ведуть з дослідниками переговори про співпрацю з впровадження нової технології для виробництва ріпаку із зернами, позбавленими глюкозинолатів. За словами керівника проекту Bayer CropScience Пітера Денолфа, це значно розширить можливості ріпаку для його використання в корм худобі.