Ольга Свириденко, керівник відділу по роботі з закладами освіти і науки компанії «Майкрософт Україна»: «Технології відкривають нові можливості для навчання»

Про задачі свого відділу, використання технологій компанії Microsoft у вітчизняних закладах освіти та досвід впровадження проектів для галузі нам погодилась розповісти керівник профільного підрозділу компанії «Майкрософт Україна» Ольга Свириденко.


- Ольго, розкажіть, будь ласка, про існуючі можливості для закладів освіти по співпраці з компанією «Майкрософт Україна».

- Діяльність нашого відділу поширюється на повний спектр закладів формальної та неформальної освіти: вищі навчальні заклади, школи і дитячі садочки, також ми співпрацюємо з Міністерством освіти і науки України та Національною академією наук України. Крім того, відділ співпрацює з інтеграторами ІТ-рішень та з проектами, котрі мають відношення до освітньої галузі.

Для шкіл існує програма «Партнерство в навчанні», вищі навчальні заклади теж мають низку можливостей. На цьому б хотілось зупинитись детальніше.

- Що таке програма «Партнерство в навчанні»? Які можливості вона надає школам і вчителям?

Програма дозволяє вчителям реалізувати свій педагогічний, а учням свій академічний потенціал. Всі вони отримують досвід практичного використання комп’ютерних технологій у навчанні. При  бажанні будь-який вчитель може взяти участь у програмі, незалежно від початкового рівня володіння технологіями. Навчання в рамках програми проводиться очно через департаменти освіти чи інститути післядипломної освіти або ж через онлайн-систему навчання. Для цього ми пропонуємо 40-годинний україномовний курс «Навчання з технологіями», укладений згідно з рекомендаціями ЮНЕСКО. Реалізація програми передбачає проведення великої кількості заходів: вебінари, семінари, виставки та інші.

Для вчителів, які досягли високого рівня у використанні ІКТ,  компанія проводить конкурс «Вчитель-експерт». Завдяки участі у програмі «Партнерство в навчанні» дві українські школи увійшли до переліку найбільш інноваційних шкіл світу, який складається щорічно глобальною програмою розвитку освіти Microsoft. А шість наших вчителів беруть участь у програмі «Вчитель-експерт» на міжнародному рівні.

- Які нові можливості отримають учні від участі школи у цій програмі?

Учні мають можливість навчатися більш зручним шляхом, використовувати всі наявні пристрої та керовану інфраструктуру свого навчального закладу. Учні починають працювати у віртуальних командах, використовувати соціальні мережі для навчання та мають можливість спілкування із вчителем засобами сучасних комунікацій, коли немає можливості особистого спілкування. Тобто учням створюються зручні природні умови для отримання знань.

- Які знижки передбачені на програмне забезпечення для закладів освіти?  Що саме сьогодні компанія пропонує загальноосвітнім та вищим навчальним закладам?

Участь у навчальній програмі «Партнерство в навчанні» для шкіл, звісно, є безкоштовною. Хмарні сервіси Office 365 також їм надаються безоплатно.

Для вирішення питань пов’язаних із придбанням програмного забезпечення для техніки, що використовується у навчальних закладах будь-кого типу та форми власності, існує академічна програма ліцензування. Вона дозволяє придбати програмне забезпечення по ціні приблизно на 70% нижчій у порівнянні з його вартістю для звичайного комерційного використання.

Для вищих навчальних закладів існує програма ліцензування Enrollment for Education Solution, котра надає можливість річної підписки на сервіси та програмні продукти Microsoft.

- Компанія «Майкрософт Україна» співпрацює з Міністерством освіти і науки України? Які є спільні проекти направлені на підвищення ефективності роботи міністерства?

- Відділ по роботі з закладами освіти «Майкрософт Україна» тісно співпрацює з Міносвіти. Нами було надано ряд пропозицій по удосконаленню автоматизації діяльності центрального апарату міністерства: управлінської, фінансової діяльності, роботи з поштою тощо. У нас є порозуміння щодо подальшої співпраці у цьому напрямку, тому я маю сподівання, що в найближчій перспективі ми розпочнемо реалізацію декількох спільних проектів.

Ведеться також співпраця з установами, які перебувають у підпорядкуванні Міносвіти, прикладом цього року буде створена нова структура – Інститут освітньої аналітики. Ми вже запропонували Інституту налагодити роботу з використанням сучасних технологій, щоб на їхньому прикладі показати, що державна установа може бути дуже ефективною в організації своєї діяльності.

- Ви згадували про співпрацю вашої компанії з НАН України.

- Так, Академія наук співпрацює з нами у напрямку автоматизації правлінських процесів, але найбільші можливості стосуються використання High Performance Computing, тобто високопродуктивних обчислень. Завдяки цьому науковці мають змогу використовувати ресурси і технології Microsoft, базовані на обчислювальних кластерах для вирішення сучасних обчислювальних завдань, пов’язаних з обробкою результатів досліджень. Ці процеси можуть проходити в датацентрах Microsoft та дозволяють отримати результат у сотні разів швидше в порівнянні з тим, якби аналогічні розрахунки проводились у наявній обчислювальній інфраструктурі Академії.

- Це правда, що 50-відсоткова знижка для вищих навчальних закладів, яка надається на річну підписку по програмі ліцензування Enrollment for Education Solution, буде закріплена на постійній основі, якщо вони скористаються пропозицією до 30 червня цього року? І чому вами обрано саме такий крайній термін у пропозиції?

- Компанія «Майкрософт Україна» веде свою діяльність відповідно до фінансового року, однакового для всієї корпорації. У нас фінансовий рік починається 1 липня і закінчується 30 червня, тобто не співпадає з календарним роком. Тому компанія Microsoft  може брати на себе подібні зобов’язання лише в рамках одного фінансового року. Далі ми будемо аналізувати проміжні результати роботи з вищими навчальними закладами по програмі та приймати рішення щодо подальшої її реалізації.

Щодо закріплення знижки у розмірі 50% за вищими навчальними закладами, то дійсно така перевага є складовою нашої спеціальної пропозиції.

- Як би Ви оцінили рівень підготовки викладачів українських ВНЗ? Чи можна вважати, що їх рівень володіння обчислювальною технікою не є перепоною для запровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ)?

- Низький рівень володіння викладачами ІКТ є дійсно перепоною для реалізації проектів, пов’язаних з їх використанням. Навіть, надаючи пропозицію пройти безкоштовне навчання викладацькому складу, компанія часто зіштовхується з небажанням представників ВНЗ прийняти цю пропозицію. Зазвичай, це викликано наявністю формального підвищення кваліфікації та підтвердження рівня володіння ІКТ викладачами на базі самого вишу або в інститутах післядипломної освіти. По факту це зовсім не означає, що викладач у змозі використовувати ІКТ на потрібному рівні.

На мою думку, лише запровадження індустріальної сертифікації для викладачів могло б вирішити цю проблему, тим паче у компанії Microsoft є можливості для її проведення. А отримання викладачами міжнародного сертифікату дозволило б об’єктивно оцінити рівень їх знань і ставати конкурентоздатними на міжнародній арені.

- Чи змінилось щось в умовах програми Microsoft IT Academy? Можливо вона стала доступнішою для вищих навчальних закладів?

- Так, компанія дещо спростила умови програми для більш зручного приєднання ВНЗ до неї.

Microsoft IT Academy – це програма проведення курсів індустріального стандарту і подальшої сертифікації осіб, котрі пройшли навчання. Програма дозволяє вишам вести підготовку фахівців, які мають реальну компетенцію та користуються попитом серед роботодавців.

Раніше однією з умов для підписки ВНЗ на програму була наявність двох сертифікованих викладачів. Зараз же ця вимога не є обов’язковою, а після отримання підписки навчальний заклад матиме можливість протягом півроку забезпечити підготовку викладачів та проходження ними сертифікації.

Також значно розширився перелік електронних курсів у рамках Microsoft IT Academy, які можна призначати переважній більшості студентів відповідно до їх спеціалізації. Таке навчання можна проводити онлайн, без фізичної присутності студентів в аудиторії. Раніше ж у вищих навчальних закладів була необхідність інтегрувати існуючі курси програми Microsoft IT Academy з наявними дисциплінами.

- Які є спільні проекти у компанії з українськими закладами освіти? Розкажіть про найбільш яскраві приклади співпраці. Яких визначних результатів досягли загальноосвітні навчальні заклади? Які з вищих навчальних закладів, на Вашу думку, є лідерами з використання технологій компанії.

- У Оболонському районі столиці реалізовано інфраструктурний проект із поєднання 40 загальноосвітніх навчальних закладів, який базується на хмарних сервісах Microsoft. Яскравим прикладом також є Дніпропетровський ліцей інформаційних технологій, котрий став ресурсним центром для поєднання навчальних закладів області в єдину мережу шляхом використання хмарних технологій.

Серед вищих навчальних закладів можна відзначити Донецький національний університет, котрий зараз переїхав у місто Вінницю, Сумський державний університет, Київський національний університет імені Бориса Грінченка та Вінницький національний технічний університет.

- Виходить, що у наведеному Вами переліку відсутні провідні столичні виші?

- Так, столичні виші, які за рейтингами займають перші позиції в Україні, це великі структури, яким притаманна певна інертність. Тому запуск масштабних проектів із ними може зайняти більше часу.

- Наскільки тривалою була співпраця перелічених університетів з компанією «Майкрософт Україна», що вони змогли досягти високого рівня у впровадженні комплексних рішень?

Щодо часу, необхідного для успішного впровадження комплексних проектів, то гарним прикладом співпраці з Microsoft є ДонНУ, який співпрацює з нами всього 3 роки. Це підтверджує можливість провадження комплексних рішень у досить розумні строки, якщо адміністрація вишу дійсно готова до такої співпраці.

- Ви помічаєте зміну ставлення ректорів вищих навчальних закладів до необхідності дотримання законодавства у сфері інтелектуальної власності? Особливо враховуючи те, що наша держава безповоротно взяла курс на економічний та політичний союз із ЄС.

- Компанія «Майкрософт Україна» не здійснює ніяких контролюючих функцій, тому я не можу говорити про конкретні факти порушень у вишах. Дійсно, останнім часом більше уваги в Україні приділяється цим проблемам, тому будемо сподіватись на покращення ситуації і у закладах освіти. Поки що загальна картина у вищих навчальних закладах є невтішною і більшою мірою в них порушується право інтелектуальної власності.

Однак є і гарна практика легалізації програмного забезпечення:  є заклади, котрі у повному обсязі відповідають вимогам законодавства в частині легалізації програмного забезпечення. Саме з такими вишами ми готові розвивати стратегічні програми та допомагати будувати інфраструктурні і педагогічні проекти.

- На вашу думку, українські вищі навчальні заклади готові до використання хмарних сервісів? Що заважає цьому та які хибні аргументи зазвичай наводять їх представники відмовляючись від хмарних технологій?

- Для задоволення існуючих потреб навчальних закладів компанія Microsoft пропонує використовувати хмарну платформу Microsoft Azure, яка надає можливість розробки і виконання програм та зберігання даних на серверах, розташованих в розподілених центрах обробки даних компанії.

Сьогодні переважна більшість користувачів вже мають справу з хмарними сервісами, навіть не задумуючись про це. Адже будь-які поштові служби і файлові сховища базуються на хмарних технологіях.

Звичайно, для навчальних закладів це є новим і тому вони до цього можуть ставитись з пересторогою. Найбільше занепокоєння може викликати питання захисту персональних даних, котрі зазвичай обробляються на власних серверах вишів у їх локальних обчислювальних мережах. Однак часто ці локальні сервери не мають необхідної потужності, не є достатньо надійними – виходять з ладу чи не справляються із навантаженням. При правильному підході до запровадження гібридної архітектури, можливо зберігати персональні дані у приміщеннях ВНЗ – на «землі», а обробку інших даних, що потребують більших обчислювальних потужностей, здійснювати у «хмарі» Microsoft Azure.

- Чи багато вищих навчальних закладів обмежуються лише вирішенням проблеми легалізації програмного забезпечення, коли приймають вашу пропозицію по співпраці? Адже впровадження комплексних рішень потребує певних організаційних заходів та навиків персоналу.

На жаль,  часто вимоги  вищих навчальних закладів до застосування ІТ є ситуативними. Або існує якийсь річний бюджет, або конкретний проект, в межах якого вирішується питання запровадження якогось прикладного сервісу. В ідеалі навчальний заклад має обрати комплексний і послідовний підхід, а саме: провести технологічний аудит, розробити карту розвитку ІТ-інфраструктури, наприклад, на 5 років та щорічно інвестувати в її розбудову. А вже потім на її базі впроваджувати необхідні сервіси.

З такою постановкою питання до нас приходять досить рідко, але з розумінням цього всі від нас ідуть. Це є нашою просвітницькою метою – пояснювати, що не можна побудувати повноцінне ІТ-середовище у виші через ситуативні ІТ-проекти. Адже це децентралізує ІТ-інфраструктуру ще більше, робить її некерованою та зрештою збільшує вартість подальшої підтримки.

Хочу підкреслити, що зараз у нас є достатньо зразкових інфраструктурних проектів з декількома ВНЗ із таким продуманим планом трансформації ІТ-інфраструктури: починаючи від центральних каталогів і  керування мережею та обладнанням, а вже за цим планується нарощення в системі прикладних сервісів, таких як пошта, портал університету, розклад, дистанційна освіта тощо. Коли в системі існує правильний фундамент, то всі прикладні задачі вирішуються швидше, дешевше і будуть простішими в експлуатації.

- На Вашу думку, проблема підготовки персоналу, котрий займається впровадженням сучасних ІКТ у вищих навчальних закладах існує? Як виші вирішують цю проблему та чи можуть вони сподіватись на підтримку з боку вашої компанії?

- Компанія Microsoft інвестувала суттєві кошти у розвиток системи масових онлайн-курсів на платформі Microsoft Virtual Academу, де є багато русифікованих матеріалів по використанню інформаційних технологій у побудові інфраструктурних рішень.

На жаль, часто ІТ-фахівці у вишах мають вузький профіль. Це призводить до того, що такі фахівці є незамінними та можуть вирішувати обмежене коло питань. Насправді, це не зручно для адміністрації ВНЗ та безперспективно для самого персоналу.  Цим фахівцям доцільно підвищувати свою компетенцію, розширивши спектр своїх знань та перестати бути фахівцем вузького профілю. Керівництву ж ВНЗ необхідно забезпечити навчання свого ІТ-персоналу для роботи з сучасними індустріальними рішеннями, які використовуються як стандарт у світі, а не витрачати час на створення автоматизованих систем, написаних однією людиною.

- Зрозуміло, що про стан реалізації лютневої рамкової угоди з Міносвіти та про прийняття вищими навчальними закладами вашої пропозиції зараз говорити ще передчасно. А яку мету ставить перед собою компанія «Майкрософт Україна» реалізуючи цей проект?

Нашою метою є надати вишам можливості, які допоможуть їм модернізувати свою діяльність. Ці можливості полягають у підвищенні кваліфікації обслуговуючого персоналу і викладачів та доступності програмного забезпечення, яке вони можуть використовувати.

Сьогодні на багатьох прикладах ми бачимо, як технології дозволяють зробити викладацьку діяльність більш ефективною, відкрити нові можливості для навчання і обміну знаннями, систематизувати та забезпечити доступність інформації, налагодити дистанційне навчання. Це дозволяє педагогам та учням реалізувати свій потенціал повною мірою. Ми відкриті до співпраці з закладами освіти і науки та впевнені, що це важлива складова модернізації системи освіти в країні.


Останні новини