В УЦОЯО відкинули претензії щодо завдання № 28 сертифікаційної роботи з історії України

До Українського центру оцінювання якості освіти надходять звернення від цьогорічних учасників зовнішнього незалежного оцінювання та їхніх батьків щодо коректності завдання № 28 сертифікаційної роботи з історії України.


Окремі з них вимагають зарахувати тестові бали за це завдання всім учасникам ЗНО.

Подаємо публічний коментар фахівців Українського центру оцінювання якості освіти у відповідь на звернення. Щоб уникнути подвійних інтерпретацій, наводимо завдання у формі, представленій у робочому зошиті учасників зовнішнього незалежного оцінювання.

  1. Установіть послідовність ухвалення документів, уривки з яких процитовано.

А «Підтверджуючи відданість України ідеалам та принципам, які є спільним

надбанням європейських народів... Верховна Рада України постановляє:

Приєднатися від імені України до Статуту Ради Європи…»

Б «Верховна Рада України постановляє: 1. Ввести в дію Закон України “Про

Збройні Сили України” з моменту його прийняття. 2. Доручити Кабінету

Міністрів України розробити пропозиції щодо загальної структури Збройних

Сил України…»

В «На виконання Закону України “Про військово-цивільні адміністрації”

постановляю: 1. Утворити: ...Артемівську районну військово-цивільну

адміністрацію.., Костянтинівську районну військово-цивільну адміністрацію..,

Ясинуватську районну військово-цивільну адміністрацію Донецької

області…»

Г «Верховна Рада України постановляє: …Прийняти Конституцію України…

Визнати такою, що втратила чинність, Конституцію (Основний закон)

України від 20 квітня 1978 року з наступними змінами і доповненнями…»

У завданні наведено фрагменти кількох нормативно-правових актів і запропоновано розташувати ці фрагменти в хронологічній послідовності.

Цитовані документи стосуються таких подій:

- заснування Збройних сил України – 6 грудня 1991 р.;

- обрання України членом Ради Європи – 1995 р.;

- ухвалення Конституції України – 28 червня 1996 р.

- антитерористична операція на сході України, розпочата 2014 р.

Правильно ці фрагменти треба було розташувати так: Б А Г В.

Найбільше учасники апелюють до уривку з джерела, де йдеться про складову антитерористичної операції (створення військово-цивільних адміністрацій). Фахівці УЦОЯО відзначають, що виконання цього завдання передбачає аналіз джерела, а не знання безпосередньо його змісту. Ключовими словами-маркерами в уривку документа, що дають можливість ідентифікувати період російської агресії на сході України, є географічні назви «Артемівська.., Костянтинівська.., Ясинуватська… Донецької області…» та словосполучення «військово-цивільна адміністрація».

Чинна Програма зовнішнього незалежного оцінювання передбачає знання фактів, пов’язаних з подіями антитерористичної операції.

У навчальних матеріалах з історії України для учнів 11-х класів «Революція Гідності 2013–2014 рр. та агресія Росії проти України» (див., напр.: Додатковий параграф з історії України для учнів 11-х класів // Історія в рідній школі. – 2015. – № 5. – С. 21–32; Історія України. – 2015. – № 9. – С. 7–18) викладено інформацію про вторгнення російських військ на сході України в 2014 р.

Важливо пам’ятати, що в тестології висновки про якість завдань роблять на підставі їхніх психометричних показників.

Завдання № 28 має прийнятні психометричні показники. Про це свідчать результати статистичної обробки відповідей учасників зовнішнього оцінювання.

Так, 27 % тестованих правильно поставили фрагмент, де йдеться про антитерористичну операцію, на останню позицію в хронологічній послідовності. До того ж серед тестованих з високим рівнем підготовки такий відсоток становить 40, а серед тестованих з низьким рівнем підготовки – 19. Ці учасники отримали 1 бал.

І першу, і останню подію правильно розташували в хронологічній послідовності 3,9 % всіх учасників, 7 % учасників з високим рівнем підготовки та 3,1 % учасників з низьким рівнем підготовки. Ці тестовані отримали 2 бали.

Усі чотири події в правильній послідовності розташували 5,7 % всіх учасників, 14,9 % учасників з високим рівнем підготовки та 2 % учасників з низьким рівнем підготовки. Ці тестовані отримали 3 бали.

Як бачимо, 36,6 % всіх учасників переконані, що антитерористична операція (створення військово-цивільних адміністрацій) є останньою подією в запропонованій хронологічній послідовності. А серед учасників з високим рівнем підготовки таке переконання мають 61,9 %.

Однією з важливих психометричних характеристик будь-якого тестового завдання є його кореляція (зв’язок між результатами виконання учасником певного завдання тесту та загальним балом, отриманим ним за весь тест). Що сильнішим є такий зв’язок, то вищий коефіцієнт кореляції. Згадане завдання має коефіцієнт кореляції 0,4, а високою у світовій практиці вважають кореляцію понад 0,25. Це означає, що успішність учасників у виконанні цього завдання дуже сильно пов’язана з успішністю у виконанні тесту загалом. Іншими словами, тестовані, які успішно виконали цілий тест, успішно виконали й це завдання, продемонструвавши свої знання та навички аналізу.

Таким чином, змістовий і статистичний аналіз доводить, що завдання є коректним і якісним, а тому Центр не вбачає підстав для зарахування всім учасникам зовнішнього незалежного оцінювання балів за це завдання.

Прес-служба УЦОЯО


Поділіться з друзями:   

Останні новини