У Міносвіти РФ думають, що робити з вишами, які визнали малоефективними
Поки точно відомо лише те, що перевіряти російські вузи тепер будуть кожен рік, і вживати заходів.
При оцінці ефективності вищих навчальних закладів Міністерство освіти враховувало 50 критеріїв, але визначальними стали всього п'ять: це середній бал ЄДІ надійшли студентів, обсяг наукової роботи, доходи вузу в розрахунку на одного викладача, питома вага іноземних студентів, а також площа аудиторій та лабораторій в розрахунку на одного студента.
Ознаки неефективності міністерство знайшло, в тому числі, в Літературному інституті імені Горького. Вивчивши методику чиновників, там здивувалися. Ректор вузу Борис Тарасов підкреслив: «За ЄДІ ми одні з кращих в країні, займаємо сьоме місце. За дослідницькій роботі у нас 19-е місце за кількістю монографій».
У Російському державному соціальному університеті готові визнати низьку питому вага іноземців, але вуз націлений, в першу чергу, на підготовку соціальних працівників для Росії, до того ж, Міністерство освіти ніколи не виділяв грошей на облаштування гуртожитків. Крім того, в РГСУ вражені тим, з якою легкістю Міністерство освіти порівняло ефективність гуманітарних, технічних та природничих вузів. Ректор-засновник Російського державного соціального університету, академік РАН Василь Жуков заявив: «Ми будемо домагатися об'єктивного аудиту діяльності Російського державного соціального університету, і нехай аудитори, які сюди прийдуть, поговорять з нами на нашій професійній мові».
Проблеми з ефективністю у ВНЗ Росії виникли в результаті моніторингу, проведеного в серпні і вересні. Міністерство освіти перевірило всі 502 державних інституту, університету і академії країни, і у 134-х знайшло ознаки неефективності. У відстаючих виявилися навіть такі метри, як столичні МАрхИ, РДГУ та МАМІ, петербурзькі Академія театрального мистецтва і Університет кіно, багато-багато інших.
Немає жодного проблемного вузу тільки в Курській області, зате в Чеченській Республіці ознаки неефективності знайшли у всіх університетів. Заступник міністра загальної та професійної освіти Чеченської Республіки Хож-Ахмед Халадов зазначив: «Було б неправильним очікувати, що на даний момент у своїй післявоєнній історії вузи Чеченської Республіки покажуть середньостатистичний російський рівень показників ефективності.
У Міністерстві освіти Росії заспокоюють: в опубліковані списки потрапили вузи тільки з ознаками неефективності. На деякі з цих формальних критеріїв чиновники начебто навіть готові закрити очі, але для цього має бути рішення експертної робочої групи, і такі групи створять у кожному регіоні. Заступник міністра освіти і науки Росії Олександр Клімов пояснив: "У рамках робочих груп, які заплановані на найближчі два тижні, ми обов'язково будемо враховувати специфіку і художніх вузів, і вузів Мінспорту, і технічних вузів з урахуванням думки суб'єктів Російської Федерації і федеральних органів виконавчої влади . Робочі групи - це той механізм, який дозволяє всю специфіку внести в контекст моніторингу ".
Виходить, що доводити свою ефективність університети повинні будуть вже не чиновникам, а регіональним властям і профільним відомствам, наприклад, МОЗ, Мінсільгоспу і так далі.
Остаточний список неефективних вузів буде опублікований в середині листопада, але вже зараз Міністерство освіти і науки знає, що з ними потрібно зробити. По-перше, відстаючим обіцяють надати можливість "підтягнути" проблемні показники. По-друге, не виключені кадрові рішення щодо ректорів деяких університетів і академій. Крайній випадок - приєднання неефективних, на думку Міністерства освіти, вузів до більш успішним.
Студентів насторожує, що, виходячи зі ступеня ефективності вузу, міністерство планує визначати кількість бюджетних місць на наступний навчальний рік. Крім того, немає ясності в тому, як будуть приєднувати, наприклад, неефективні музичні інститути до ефективних технічних і навпаки.
Голова профспілки студентів Росії Олексій Козак пояснює: "Іде кампанія з укрупнення і злиття вузів. Багато вузів втрачають свою самостійність, у тому числі, втрачають і напрямок, тобто, хлопці йшли вчитися на інженерів, а їм пропонується отримувати диплом економічного вузу ". "Я влаштовувалася на роботу у всякі редакції, журнали, і нас беруть, так як студенти Літературного інституту - кращі кадри", - розповідає студентка Ксенія Руденко. "Які були критерії оцінки неефективності вузів? Перше - оцінка ЄДІ вступників. Фактично, це не оцінка вузу, а оцінка того рівня знань, який дала школа. І при чому тут вуз? У нашому вузі під час вступу високі бали: маючи за ЄДІ 250 балів, ви можете не надійти в першій хвилі ", - зазначає студент Російського державного соціального університету Сергій Сангаевскій.
Після публікації офіційного списку Міністерство освіти обіцяє надати неефективним вузам три місяці на виправлення статистики. При цьому незрозуміло, як університет зможе підвищити за цей час середній бал шкільного ЄДІ студентів або побудувати гуртожитки для відсутніх іноземців. Але такий моніторинг планують зробити щорічним, а з наступного року ще й для недержавних вузів.