Окремі виші не розуміють підвищення відповідальності при розширенні автономії ВНЗ, - експерт

Про це розповів у інтерв'ю газеті "Освіта України" заступник  Голови ДІНЗ України Андрій Марочкін.


– Як змінилися взаємовідносини між Державною інспекцією і вищими навчальними закладами після прийняття Закону України «Про вищу освіту», основною ідеєю якого є розширення автономії вишів?

– Новий Закон України «Про вищу освіту» значно розширив автономію ВНЗ, а оскільки наявність певних прав і свобод – це насамперед велика відповідальність, він де­факто передбачає й істотне її підвищення з боку вишу за рівень організації навчального процесу, і зрештою – якості освіти. На жаль, нам відомі непоодинокі випадки нерозуміння такої відповідальності окремими навчальними закладами.

У новому Законі України «Про вищу освіту» передбачено, що державний нагляд за дотриманням вищими навчальними закладами незалежно від форм власності й підпорядкування законодавства у сфері освіти здійснює центральний орган виконавчої влади. ДІНЗ забезпечує реалізацію державної політики у сфері освіти через здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів (стаття 77).

Разом з тим, говорити про докорінну зміну взаємовідносин між суб’єктом і об’єктами інспектувань не варто. Державна інспекція, як і раніше, не є каральним органом. Основою «нових» стосунків є і буде усвідомлення самими навчальними закладами того, що передусім автономія – це безумовне дотримання вимог законодавства у сфері освіти і тих норм, які, до речі, не встановлює наша інспекція.

На моє переконання, іншим чинником, але не другим за важливістю, що сприятиме підвищенню рівня вітчизняної вищої освіти, – є контроль з боку суспільства, громадських організацій, зокрема освітянських.

До того ж Державна інспекція вживає заходи щодо створення чіткого методичного інструментарію для проведення навчальними закладами самоаналізу, внутрішнього аудиту ­своєї діяльності, зокрема щодо якості освіти. Саме цієї позиції ми дотримувалися під час розроблення критеріїв оцінювання діяльності ВНЗ, які мають базуватися на засадах максимальної об’єктивності: щоб оцінювання відбувалося за показниками, які можна виміряти, окреслити, описати, а сам процес був позбавлений суб’єктивізму, тобто – оцінка не повинна формуватися на підставі власних поглядів окремих експертів.


Поділіться з друзями:   

Останні новини


Найкращі ЗВО