В Університеті «Україна» впроваджують нові технології інклюзії
26 грудня 2014 року на черговому засіданні Вченої ради Університету «Україна» розглядалося питання впровадження нових технологій інклюзії в Університеті «Україна».
У доповіді доцента Кольченко К.О., радника президента Університету «Україна» з питань інклюзії, зазначалося:
Університет «Україна» започаткував розбудову інклюзивного освітнього середовища у базовій структурі та територіально відокремлених структурних підрозділах (ТВСП) ще до прийняття Конвенції ООН про права інвалідів і послідовно продовжує її упродовж 16-ти років.
Останнім часом значно поліпшилася співпраця Центру інклюзивних технологій навчання зі студентами з інвалідністю стосовно запровадження сучасних технологій інклюзії шляхом налагодження зворотнього зв’язку та оперативного реагування на потреби студентів.
Оновлено програму курсів комп’ютерної грамотності для людей з вадами зору. Студенти зі слабким чи повністю відсутнім зором навчаються:
- вільно працювати з комп’ютером та офісною технікою і використовувати всі необхідні програми та пристрої для навчання та подальшої роботи;
- знаходити необхідну інформацію в Інтернеті;
- користуватися всіма програмами WINDOWS OFFICE;
- сканувати, перетворювати у текстовий формат, озвучувати та друкувати необхідні навчальні матеріали.
Започатковано курси Android для людей з вадами зору. Курси дозволяють навчити студентів використовувати пристрої на базі Android для навчання та повсякденного життя, а саме:
- використовувати сучасні технології для прослуховування та запису лекцій на диктофон;
- отримувати та відтворювати текстові документи у аудіо форматі;
- пересилати текстові документи на комп’ютер для подальшої роботи з ними;
- працювати в Інтернеті;
- планувати лекції чи увесь день за допомогою календаря;
- визначати своє місце знаходження;
- визначати номінал грошей шляхом фотографування та розпізнавання за допомогою спеціальної програми.
У базовій структурі Університету «Україна» в м. Києві, у Вінницькому та Полтавському інститутах запроваджено програму «Живий звук» для постановки чи корекції вимови для глухих і слабочуючих студентів. Програма спрямована на допомогу людям, що мають порушення слуху чи мовлення різного ступеня тяжкості.
- Програма дає змогу використання декількома студентами одного комп'ютера зі збереженням даних за допомогою ведення бази даних для кожного студента;
- У програмі передбачено запис та зберігання у файлі зразків мовлення в аудіо форматі для подальшого опрацювання
Упродовж року студентам Університету «Україна» з вадами слуху у Києві та ТВСП (Вінниці, Миколаєві, Тернополі, Хмельницькому, Полтаві) безкоштовно надано та налаштовано 116 цифрових слухових апаратів нового покоління швейцарської фірми BERNAFON. Завдяки цьому студенти вільно спілкуються з однолітками, не погіршують слух та мовлення, можуть чути не тільки інших, але й себе, що позитивно впливає на нервову систему та психологічний стан студентів.
На прохання студентів озвучено вхід на територію і всі ліфти в університеті. Це значно розширило мобільність і незалежність в орієнтуванні та пересуванні студентів зі слабким або повністю відсутнім зором, а також студентів на візках.
Створено загальноуніверситетський корпоративний хмарний портал Microsoft Office 365:
- для інтенсифікації обміну електронними навчальними матеріалами;
- проведення загальноуніверситетських конференцій;
- створення сайтів навчальних підрозділів та викладачів;
- розміщення для загального користування медіатеки навчальних, наукових та довідкових матеріалів, представлених в адаптованому до потреб студентів форматі.
Завдяки послідовній політиці університету щодо запровадження нових технологій інклюзії, на платформі дистанційного навчання розміщено більшість навчальних курсів, що значно полегшує доступ студентів з інвалідністю до навчально-методичного забезпечення.
Широке запровадження в навчальний процес лекцій і практичних занять в режимі відеоконференцій дозволило студентам з інвалідністю взяти участь у міжнародних навчальних програмах, зокрема, з Шяуляйським університетом (Литва) з отриманням українського та європейського дипломів державного зразка.
Водночас, було наголошено на доцільності придбання технічних засобів, які нині є необхідними для інклюзивного навчання та роботи зі студентами з інвалідністю.
v Портативний збільшувач. Пристрій, що допоможе слабозорим людям самостійно опрацьовувати матеріали у будь-якому місці їхнього знаходження.
v Брайлівський принтер, що дасть змогу друкувати ілюстративний матеріал з навчально-методичного забезпечення у рельєфнографічному вигляді. Доповнює синтезатори мови, які не дозволяють описати «на слух» ілюстрації, графіки, діаграми.
v Збільшувальна лупа на підставці. Пристрій допоможе студентам з ослабленим зором використовувати друковану літературу та розглядати невеликі деталі на графіках і малюнках.
Щодо перспектив розвитку інклюзивних технологій в Університеті «Україна» було зазначено наступне.
Інновації для людей з вадами зору.
Відеозбільшувач Optelec Clearview C 24 HD. Пристрій, що допоможе людям з ослабленим зором:
- користуватися друкованим матеріалом без спеціальних маніпуляцій;
- дозволяє використовувати друковану літературу для людей зі слабким зором;
- дає змогу використання у роботі графіків та малюнків з друкованої літератури.
Брайлівський дисплей допоможе людям з вадами зору повноцінно працювати з комп’ютером та читати тексти у брайлівському форматі.
- Брайлівський рядок є незамінним для незрячих людей, яким доводиться постійно працювати з великими обсягами текстової інформації.
- Брайлівський рядок дає змогу швидко та надійно вичитувати граматику тексту, чого не дозволяють робити синтезатори мови.
- Робота із Брайлівським рядком не перенавантажує мозок і, особливо, слух та є абсолютно безшумною. Таке читання аналогічне читанню очима.
Інновації для глухих та слабочуючих.
v «Розумні» рукавички - перекладачі EnableTalk. EnableTalk рукавички було розроблено та створено українськими вченими з м. Донецька для перекладу тексту з мови жестів за допомогою смартфона в аудіо формат. Функції: переклад мовлення «по ходу» розмови; вільне спілкування студент-викладач, більше комунікаційних можливостей для спілкування з одногрупниками.
v Розпізнавання жестів для глухих за допомогою Kinect. Kinect – пристрій, що за допомогою спеціальної програми дозволяє «читати» мову жестів та переводити її в аудіо формат. Можливість навчання глухих та слабочуючих людей на дому. Переклад мовлення «по ходу». Вільне спілкування студент-викладач.
Інновації для людей з проблемами опорно-рухового апарату
- Програми та пристрої, які дозволяють управляти пристроєм за допомогою погляду. Допоможе людям з вадами опорно-рухового апарату, паралізованим працювати за комп'ютером та портативними пристроями без перешкод. Забезпечує: вільне користування Інтернетом; самопідготовку у вільний час; можливість носити один пристрій замість декількох книжок.
- OrbiTouch безкнопочна клавіатура. OrbiTouch ? пристрій, за допомогою якого люди з вадами опорно-рухового апарату та з хворобою Паркінсона зможуть без зусиль користуватися клавіатурою
У рамках щорічної міжнародної наукової конференції «Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі у світлі реалізації Конвенції ООН про права інвалідів», на конференціях та семінарах, організованих Вінницьким, Луцьким, Мелітопольським, Рівненським, Хмельницьким та іншими підрозділами університету, відбувається широкий обмін досвідом з питань розбудови інклюзивного освітнього середовища. Проводяться семінари для викладачів інклюзивних груп у Вінницькому, Житомирському, Хмельницькому, Білоцерківському, Мелітопольському та Миколаївському інститутах. У Вінницькому інституті діє методичний семінар з вивчення жестової мови «Удосконалення жестового супроводу навчальних дисциплін у групах студентів з вадами слуху».
Студенти з інвалідністю залучаються до наукової роботи, до участі у конкурсах студентських наукових робіт. За ініціативи Університету «Україна» в рамках Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з природничих, технічних та гуманітарних наук вже тричі проведено конкурс «Актуальні проблеми інклюзивної освіти», де Університет «Україна» визначено базовим вищим навчальним закладом. За результатами організації конкурсу його продовжено на наступний трирічний термін.
***
У виступах учасників наукового зібрання зазначалося, що Університет «Україна», за аналізом відкритих джерел інформації, є лідером у розбудові інклюзивного навчального середовища серед вищих навчальних закладів України. Законодавче забезпечення цього процесу «кульгає»: усі акти з питань інклюзії стосуються переважно дитячих садочків, середніх шкіл і професійно-технічних училищ. Бракує офіційних документів, що регламентують
роботу вищих навчальних закладів України інклюзивного типу.
Університет «Україна» має стати всеукраїнським навчально-методичним науковим майданчиком з обміну досвідом щодо інклюзії у вищій школі і координувати, активізувати роботу науковців Україні в цій важливій галузі педагогічної діяльності, тим самим спонукати і державу до активних дій.
Рішенням Вченої ради Університету «Україна», зокрема, ухвалено узагальнити напрацювання фахівців університету щодо забезпечення інклюзивного навчання і видати колективну монографію.
Ніна Головченко
Фото:




