Держзамовлення розподілятиметься між ВНЗ на конкурсній основі, - Міносвіти
Голова департаменту вищої освіти Міністерства освіти та науки Олег Шаров під час виступу на форумі «Європейські освітні ініціативи» повідомив, що державне замовлення розподілятиметься між вишами на конкурсній основі.
Шаров зазначив, що стаття закону України «Про вищу освіту», яка передбачає фактично конкурсний варіант розміщення державного замовлення, буде реалізована в повному обсязі. Тобто по кожній спеціальності формуватиметься певний обсяг державного замовлення у національному масштабі. І надалі ці місця державного замовлення будуть розподілятися між ВНЗ. Ці місця підуть у ті навчальні заклади, куди напишуть заяви та нададуть їм найвищий пріоритет найкращі вступники, які мають найвищий бал із зовнішнього незалежного оцінювання.
За його словами, з деяких спеціальностей на сьогодні державне замовлення перевищує кількість абітурієнтів, що вступають за контрактом. Зокрема це стосується IT-спеціальностей. Зазначається, що обсяг державного замовлення на IT-спеціальності два роки поспіль був 9,5 тис, обсяг контрактних студентів скоротився з 4,5 тис до 3,5 тис. Це свідчить про насиченість обсягів державного замовлення в цій галузі.
Голова департаменту додав, що в питанні підготовки університетами спеціалістів за державний кошт велику роль відіграє і демографічний чинник - щороку в Україні зменшується кількість випускників шкіл і відповідно тих, хто вступає до ВНЗ. За його словами, 8 років тому студентів в Україні було 2 млн 800 тисяч. Нині близько 1 млн 600 тисяч. На ту кількість вишів, факультетів та кафедр, які були в 2008 році, їх уже не вистачає.
За прогнозами Шарова, тільки у 2024 році кількість випускників шкіл дорівнюватиме показникам 2012 року, і далі не буде збільшуватися. Таким чином, вузи повинні вже зараз працювати над тим, аби зацікавити майбутніх абітурієнтів, зокрема розробляти нові навчальні програми, підвищувати кваліфікацію викладачів.
Шаров наголосив, що добре підготувати більшість студентів можна тільки у великих університетах, де є конкуренція між студентами на достатньому рівні, велика кількість викладачів, де є можливість викладачам займатися науковою діяльністю. Вища освіта підніметься тоді, коли стане конкурентоспроможною.