Дослідження: 27 українських університетів мають кодекси честі студента або його аналоги, 23 – етичні кодекси викладача або його аналоги у відкритому доступі
Інститут освітньої аналітики Міністерства освіти і науки України провів дослідження практик академічної доброчесності у вищих навчальних закладах України.
За результатами дослідження, 27 ВНЗ мають кодекси честі студента або його аналоги (що становить 15,5% генеральної сукупності) та 23 – етичні кодекси викладача або його аналоги у відкритому доступі на своїх сайтах. Крім цього, як стверджують представники ВНЗ, ще в шести університетах (щодо кодексу честі) та п’яти вищих навчальних закладах (щодо етичного кодексу) ці документи існують у закритому доступі або в паперовому вигляді, - повідомляє Міносвіти.
Найбільш поширеними практиками упередження плагіату для 135 вищих навчальних закладів-респондентів опитування є інформаційна робота зі студентами. Представники 86 вишів стверджують, що в їх закладах практикується автоматизована перевірка робіт на плагіат. Перевірку проходять передусім магістерські дипломні роботи, на другому місці – кандидатські, на третьому – бакалаврські дипломні роботи. Представники 94 університетів згадали випадки, коли було знайдено плагіат у роботах (кількість згаданих ситуацій варіюється). Здебільшого такі випадки закінчуються вживанням «м’яких заходів» щодо порушників: поверненням роботи виконавцю і зарахуванням переробленої роботи після повторного подання; усними зауваженнями.
Досліджування проводилося в період з березня до червня 2016 року та складалося з двох етапів. На першому етапі Інститут освітньої аналітики дослідив 172 сайти вищих навчальних закладів щодо наявності кодексу честі студента й етичного кодексу викладача. Також вивчалася можливість пошуку на сайтах двохсот шести університетів документів, що затверджують процедури запобігання плагіату. На другому етапі дослідження проводилося опитування представників адміністрацій ВНЗ, у якому взяли участь 139 вищих навчальних закладів із 186 запрошених.
Дослідження Інституту освітньої аналітики МОН України проводилося з метою:
- визначити кількість і сформувати перелік ВНЗ, що мають розроблений та впроваджений honor code (кодекс честі), якому мають слідувати студенти та працівники і який містить принципи академічної доброчесності;
- визначити кількість і сформувати перелік ВНЗ, що мають розроблений та впроваджений етичний кодекс для працівників і який містить принципи академічної доброчесності;
- визначити кількість ВНЗ, що мають затверджені та оприлюднені процедури для запобігання та протидії плагіату;
- визначити кількість ВНЗ, що мають та активно використовують програмне забезпечення для перевірки студентських робіт на плагіат;
- дізнатись, скільки ВНЗ запровадили практики ознайомлення студентів з основами академічної доброчесності та яким саме шляхом це відбувається.